7те Рилски езера и вр. Мальовица в един ден или “Как да видим над 12 езера в рамките на няколко часа”

Toва рилско кръгче включва много разнообразен терен – стръмни изкачвания, полегато панорамно било, каменисто, технично спускане и невероятни гледки. Комбинира двата най-красиви дяла в Рила, а именно 7те Рилски езера и уникалния Мальовишки дял.

Разходката е много подходяща за хора, които имат известен опит в планината и могат да се движат стегнато, ако искат да се приберат по светло, защото красотата на маршрута предполага често спиране за снимки. За любители на по-бавното пребиваване в планината, разходката може да се направи с преспиване на хижа Иван Вазов, покрай която се минава от високо.

Последователността, в която ние направихме кръгчето е следната:

ЦПШ Мальовица – х. Вада – х. Ловна – х. Рилски езера – ез. Бъбрека – ез. Окото – вр. Езерни – ез. Сълзата – вр. Дамга – вр. Додов връх – вр. Мальовица – Еленино езеро – х. Мальовица – ЦПШ Мальовица

Панорама от билото към вр. Дамга

В тази посока се движи известният туристически маршрут Е4, в който се включваме от х. Ловна и продължаваме по него до х. Мальовица. Ако искате да си спестите стръмното спускане от вр. Мальовица, може да направите кръгчето в обратната посока, но тогава ви чака около 1 км стръмно изкачване накрая на разходката.

Опасност от загубване почти няма освен около хижите Вада и Ловна, където пътеките не са толкова широки и все още не сме се слели с маркираният с червена маркировка маршрут Е4.

Табела, представяща пълния маршрут на Е4

В рамките на разходката преброих 12 езера като би следвало да са 13, но предполагам, че едно от Урдините е било сухо, което е характерно за сезона – 7 Рилски езера, 4 Урдини и 1 Еленино.
Времето беше топло и слънчево и езерата бяха кристално ясни и чисти.

Важно е да си носите достатъчно вода и храна, защото по пътя няма много чешми и удобни поточета. Може да заредите на х. Ловна, но все пак е по-добре да се тръгне с известна подготовка. Ние с Кольо изкарахме на 1 литър вода общо, но повечето хора имат нужда от повече вода, например, Ясен сам изпи същото количество.

Задължително е да сте с обувки с добро сцепление, защото спускането е доста технично и каменисто, и асфалтовите обувки предполагат риск от приплъзване. Аз бях с маратонки oт високия планински клас на Kalenji, купени от Декатлона – знам, че много планинари са силно против стоките в Декатлон, но моят крак си обича техните маратонки и досега не съм бягала/ходила с по-удобни трейл обувки освен един вече съвсем изтъркан чифт Brooks Pure Grit. Ако предпочитате туристически обувки, изберете нещо леко, за да не се морят краката от многото километри.

Ветровката (или по-плътно водонепромокаемо яке според сезона) е задължителна. Аз си нося и ръкавички, защото ръцете ми изстиват много бързо. Това е проблем, характерен основно за жените планинарки и е най-осезаем във високата планина.

Въпреки, че често слънцето във високата планина позволява ходене по потник, времето се сменя бързо и е важно да си носим И топли връхн дрехи.

Паркирахме колата на ЦПШ Мальовица като избегнахме платения паркинг и я оставихме малко по-нагоре. После се върнахме около 200-300 м надолу по шосето, тъй като там се намира отбивката за х. Вада. Отбивката е в ляво и няма да я пропуснете, защото има табела с надпис “Хижа Вада”.

Следва стръмно спускане по серпентини до път, водещ директно на известната Яворова поляна, където лятото се събират големи групи, палят огньове и си правят пикници с децата. Това спускане ще бъде “финален баир”, ако решите да направите кръгчето в другата посока. На Яворова поляна има разклон – едната пътека води право нагоре към циркуса на Урдините езера, а другата е нашата – към 7те Рилски езера. Разходката до Урдините езера също е много красива и интересна, но на нея ще се спрем в друг пост.

Пътеката до хижа Вада няма как да се сбърка – маркировката е на често, има табели и като цяло разклоненията са малко.

Самата хижа се пази от симпатично кученце, чиито лай се чува надалече, но иначе е вързано.

Хижа Вада

Затова пък пътеката към хижа Ловна може да се обърка и разбира се, аз я обърках. //Разходка без загубване не е разходка!// Така имахме възможността да се порадваме на 1 км бонус през гората без пътека. Това е полезно за глезените и е добра тренировка за ориентировачи. За щастие ние самите имахме трак, начертан от Боян Дочев (планински водач, т.е ако ни загуби, това е професионално загубване, а не като нашето – любителско). Скоро се върнахме на пътеката, където ни чакаше симпатична табелка с надпис “Е4”. 🙂 Оттам вече нямаше как да се загубим дори да искаме. На хижа Ловна спряхме за малко: за вода и за да се снимаме до подробната карта на Е4.

Хижа Ловна

Пътят от хижа Ловна нагоре представлява плавно изкачване по широк път, който ни извежда до троен разклон: има пряка пътека, водеща до х. Седемте езера, пътека към Клисура и нашата пътека по Е4 – тя води право напред. Скоро се озовахме на малко по-стръмно изкачване към х. Рилски езера. Там вече срещнахме и хора (до хижата стига лифт), които ни се зарадваха. От х. Рилски езера има избор: да се качите полегато до х. Седемте езера и оттам на вр. Харамията или право нагоре до ез. Бъбрека. Ние избрахме вторият вариант. Ако искахме кратка разходка, бихме направили изкачване до Харамията и спускане през вр. Езерни до Бъбрека (това е чудесен вариант за разходка с деца). До билото изпреварихме доста туристи, които се изненадаха на плановете ни за вр. Мальовица.

Хижа Рилски езера

На билото гледката е страхотна. 🙂 Най-ясна гледка към всички 7 езера има от вр. Отовишки (който не качихме днес) и вр. Езерни (от него се виждат 6 от 7те езера).

Гледка от билото към първото от 7те Рилски езера
Вижда се и старата хижа Седемте езера

По билото до ез. Бъбрека се разхождаха стадо питомни кончета, които много ни се зарадваха вероятно, защото носехме ябълки, а Ясен ги нагости с малко чери домати. Много трудно се откъснахме от конете, от една страна, защото бяха страхотни и не искахме да им казваме “Довиждане” толкова бързо, от друга – защото ни обградиха, очаквайки лакомство.

Едно от кончетата, които се зарадваха на ябълка

От ез. Бъбрека нагоре следват две стръмни изкачвания – до ез. Окото и после до вр. Езерни. Отгоре ясно се вижда защо Бъбрека се казва бъбрек, както и кръгчето на дъновистите. На мен лично не ми е приятно да наричам поляната Дъновиска. Поляната си е Рилска полянка до 7те Рилски езера, която понякога се използва от Бялото братство и толкова.

Езеро Бъбрека
Езеро Окото

Изненадващо ез. Сълзата вече беше замръзнало и дори можеше да понесе моята скромна тежест, както и тази на Ясен и Кольо, но все пак зимата иде. 🙂

Езеро Сълзата

Билните панорами са толкова красиви, че се движехме бавно с много спиране за снимки, въпреки че самата пътека е доста равна и бегаема – редува плавни изкачвания с равен терен. Oт връх Дамга се виждат ясно и Урдините езера.

Гледка от вр. Езерни

Усетихме лека умора на вр. Дамга и се сетихме, че още не сме яли нищо, така че седнахме и хапнахме по някой и друг сандвич (всъщност Кольо носеше тиквички в млечен сос и свински бут) с гледка към хижа Иван Вазов в далечината. Малко по-късно срещнахме две момчета, които се бяха запътили към нея.

Пътят към вр. Дамга има колова маркировка

Енергията от храната ни дойде добре и бягахме до Додов връх, от който вече се вижда вр. Мальовица – толкова близо, че ти се струва, че ей сега ще се озовеш на него, което не е точно така. Следва малко стръмно спускане към премката преди върха, на което си заклещих крака в камък и се преобърнах, но някак майсторски успях да не се пребия изобщо. 😀

Ей я къде е Мальовица!
Гледка към Големия рид към Рилски манастир

Изкачването се оказа доста по-дълго, отколкото изглежда на пръв поглед, но реално едва ли е отнело много повече от 10-15 мин. Излиза се на билото към вр. Мальовица, който се намира на 100 хоризонтални метра. Там почаках малко останалите и си поговорих с един дядо, който ходеше без тениска. Чак се зачудих не му ли е студено, аз доста помръзнах въпреки топлите дрешки, но по Витоша съм виждала дядовци по бански дори януари. След като се събрахме и снимахме Мальовишкото било, което разкриваше приказна гледка към Елени връх, Орловец, Злия зъб и Ловница, потеглихме надолу по стандартната пътека през Еленино езеро. Аз исках да направим разходката една идея по-въздушна и да слезем по Мальовишкия ръб, но преценихме, че има опасност да замръкнем, а челник имаше само Ясен. Тук отварям скоба: Не правете като нас, а си носете челници. Аз имам ужасното свойство да ги губя навсякъде и причината да не носим челник беше, че бях загубила поредния миналата седмица. Но попринцип така не се прави. 🙂

Гледката от вр. Мальовица към Мальовишкото било
Гледка към Елени връх

Спускането до Елениното езеро е малко стръмно и каменисто, такъв е почти целият терен до х. Мальовица. Няма опасност от загубване, защото пътеките са маркирани перфектно, а и обикновено има достатъчно туристи. Ако сте жадни, а водата ви е свършила, изворите са с питейна вода.

Еленино езеро

По пътя към хижата се минава покрай Втора Тераса, където има наредени паметни плочи на загинали алпинисти, а от нея надолу става равно, чакълесто и полегато. Един съвет: не се разсейвайте съвсем заради внезапната смяна на терена от много техничен до съвсем лесен. Имам познати, които скачат като кози из мальовишките камънаци и морени, а са си разбивали главата точно на равната пътека именно, защото тя си има камъни, а вниманието рязко се понижава, когато човек усети, че вече може да бяга/върви бързо. Аз пробягах този участък до ЦПШ с наистина голямо удоволствие и изчаках останалите на полянката до ресторанта. Там хапнахме добре и се отправихме към колата.

Гледка от Втора тераса

Маршрутът е с дължина около 29-30 км и сумарна денивелация от 1700 м. Поради техничните участъци, на места има забавяне и затова е добре независимо от сезона да имате някоя топла дрешка особено, ако разходката е бегачна.

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

7RilskiEzeraIMalyovitsa

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

Add here your formated description